Uutishuone

Uutishuone

Hävikistä tuplasti hyvää

18.03.2021 | Ajankohtaista

Hyvinkäälle perustettu hävikkiruokaterminaali mahdollistaa vaivattomamman ruokajaon vähävaraisille. Vapaaehtoistoimijat sekä projektia koordinoiva Hyria koulutus voivat keskittyä olennaiseen, kun lahjoitetut tuotteet saadaan suoraan muun muassa Meira Novalta. Suurin vaikutus projektilla on kuitenkin hävikkiterminaalissa työskenteleviin pitkäaikaistyöttömiin, jotka pääsevät elämässä eteenpäin hyvää tekemällä.

Hävikkiruokaterminaalilla pyritään varmistamaan vapaaehtoisille ruoan jakajille mahdollisimman helppo tapa noutaa muuten hävikiksi päätyviä tuotteita. Tavoitteena on saada järjestettyä vähävaraisille ruokajako eri päivinä eri puolille Hyvinkäätä.

Projektia toteuttaa Hyria koulutus Oy. Lisäksi tärkeässä roolissa ovat Hyvinkään kaupunki, Hyvinkään seurakunta, vapaaehtoisesti vähävaraisten ruokajakoa tuottavat tahot kuten Hyvinkään helluntaiseurakunta sekä asunnottomien asumisyksiköitä ylläpitävät Mäntylä ja Hyvinkään Toimari Ry.

Ruokajaon järjestämistä jopa tärkeämpi hyvän tekemisen muoto on terminaalissa työskentelevien pitkäaikaistyöttömien auttaminen. Heitä ohjaavat Hyrian palkkalistoilla olevat vastuuhenkilöt. Keski-Uudenmaan soten kautta saapuvat kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat pääsevät terminaalissa käsiksi arkirutiineihin.

”Ajatuksena on parantaa näiden asiakkaiden elämänhallintaa. Autamme ihmisiä myös eteenpäin heidän omien tavoitteidensa mukaan: joku yrittää saada päivärytmin kuntoon, toinen päästä opiskelemaan, kolmas haluaa suoraan töihin”, projektista vastaava Marko Kalliosaari kertoo.

Hyvää tekemään ei tarvitse houkutella

Sosiaalikuraattori Taru Silvennoisen työtehtäviin kuuluu asiakkaiden auttaminen elämänhallinnallisissa asioissa. Työtoimintaa järjestetään kolmena tai neljänä päivänä viikossa kunkin asiakkaan oman tilanteen mukaan. Neljän tunnin päiviä tehdään kahdessa vuorossa aamukahdeksan ja iltapäiväneljän välillä.

Asiakkaille tehdään pääsääntöisesti kolmen kuukauden sopimus kuntouttavaan työtoimintaan. Työtehtävien tahtia ja kuormittavuutta on kevennetty, mutta varsinaiset tehtävät vastaavat kuitenkin tavallisessa logistiikkakeskuksessa työskentelyä: päivään kuuluu tavaroiden purkua, erilaisia kirjaamisia, hygieniatoimenpiteitä ja niin edelleen. Aidoista työtehtävistä saadaan kokemusta esimerkiksi trukilla ajosta, mikä helpottaa jatkossa työllistymistä.

Palkkatyötä kevyemmän rytmin ansiosta päivien aikana voidaan keskittyä myös esimerkiksi työnhakuun tai opiskeluun. Koska mukana on koulutusta tarjoava Hyria, voivat asiakkaat suorittaa muun muassa logistiikan tutkinnon osia ja korttikoulutuksia.

”Tärkeintä on järjestää mielekästä tekemistä ja elämässä eteenpäin menemistä”, Silvennoinen sanoo.

Kun toiminta tähtää konkreettiseen hyvään, ei työtehtävien pariinkaan paljoa tarvitse houkutella. Silvennoinen ja Kalliosaari ovat ilolla laittaneet merkille, miten merkitykselliseksi asiakkaat ovat kokeneet terminaalissa työskentelyn.

Hävikistä hävikkiä

Hävikkiterminaalin suunnittelu alkoi keväällä 2020 koronaepidemian keskellä. Aikaisemmin Hyvinkään ruokajaosta vastannut Toimari Ry joutui lopettamaan ruoan jakelun vähävaraisille touko-kesäkuussa, ja kaupungin eri toimijat laittoivat hynttyyt yhteen tilanteen korjaamiseksi. Yhdessä ruvettiin suunnittelemaan keskittymää, joka helpottaisi vapaaehtoisten ruoan jakelijoiden toimintaa.

”Toimari Ry jakoi vuosi kaudet ruokaa kaksi kertaa viikossa, ja enimmillään siellä kävi 200 ihmistä, säännöllisesti jonossa oli 150 henkeä. Perinteisesti jakoon menevä ruoka on haettu eri kaupoista, mutta nyt kynnystä haluttiin madaltaa”, Kalliosaari kertoo.

Isoin haaste aiemmin oli se, että kaupoista haetusta hävikkiruoasta päätyi biojätteeseen vielä suuri osa. Resursseja kului eri toimipisteissä ravaamiseen, ja sen jälkeen piti vielä tarkistaa, mikä tuotteista kelpasi jaettavaksi ja mikä joutui suoraan roskiin. Biojätettä saattoi tulla jopa 1000 kiloa viikossa.

Uuden hävikkiterminaalin suunnittelu lähtikin siitä, että isoja yhteistyökumppaneita oli saatava mukaan. Kalliosaari keräsi listan toimijoista, joita lähestyi. Meira Novalla oltiinkin jo tietoisia projektista, kun Kalliosaari sai oikean henkilön puhelimen päähän.

”Kati Korhonen oli hyvinkääläisenä lukenut projektista Hyrian sivuilta ja oli aikeissa soittaa minulle, mutta minä vain ehdin ensin. Siitä yhteistyö lähti sitten hyvin kivuttomasti liikkeelle.”

Yhteistyö toimii, mutta lisää tekijöitä tarvitaan

Hävikkiterminaalin toiminta käynnistyi syksyllä 2020. Syyskuun loppupuolella tyhjennettiin Hyrian logistiikkakoulutuksen toimipisteestä halli terminaalia varten. Tilat pestiin ja siivottiin ja säilytystä varten hankittiin kylmä- ja pakastekontit. Käytössä on myös Hyrian pakkasauto elintarvikkeiden kuljetuksia varten.

Kalliosaari hehkuttaa, että Meira Novan laaja tuotevalikoima on mahdollistanut erittäin toimivan kumppanuuden.

”Olemme saaneet Meira Novalta tavaraa ihan laidasta laitaan. Saamme samasta paikasta kaikki tavarat, joita vapaaehtoiset ovat aiemmin hakeneet kaupoista ympäri kaupunkia. Tuotteet noudetaan ammattimaisesti varastolta eikä meidän tarvitse huolehtia niiden laadusta, sillä se on aina kohdallaan.”

Kalliosaari kertoo, että monien lahjoitettujen tuotteiden kuten kuivatavaran käyttöajat ovat usein myös pitkät, mikä helpottaa hävikkiterminaalin toimintaa. Myös Meira Novan varaston läheinen sijainti puolen tunnin ajomatkan päässä on ollut suuri etu.

”Se ei ole kylmäautolla mikään ongelma, kun määrät ovat niin isoja. Meillä kävi todella hyvä tuuri, kun saimme Meira Novan kumppaniksi.”

Meira Novan lisäksi hävikkiruokaterminaalille toimittaa tuotteita myös toinen iso toimija. Joulun seudulla Kalliosaari joutui jopa kieltäytymään kuormista, kun tavaraa oli saatu niin paljon, että kylmätila alkoi loppua kesken. Tästä huolimatta yhteistyökumppaneita toivotaan lisää.

”Meillä on kaksi hyvää yhteistyökumppania, mutta koskaan niitä ei ole liikaa. Vapaaehtoistoimijoita myös peräänkuulutetaan, jokaiseen osaan tarvitaan tekijöitä: lahjoittajiksi, koordinointiin ja jakoon. Ruoka-avun saajat tulevat itsestään, kun heille vaan ilmoitetaan.”

 

Korona lisäsi tarvetta hyväntekeväisyyteen

Tuotteiden lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen on ollut osa Meira Novan hävikinhallintaa jo pitkään, mutta erityisen tärkeäksi toiminta tuli koronaepidemian myötä. Ravintoloiden supistaessa toimintaansa tai sulkiessa kokonaan monien tuotteiden menekki loppui, jolloin parasta ennen -päiväystä lähestyviä tuotteita jäi varastoon entistä enemmän.

”Koronan myötä myös ruoka-avun tarvitsijoita on entistä enemmän ja meille onkin tullut runsaasti yhteydenottoja toimijoilta”, valikoimahallintapäällikkö Kati Korhonen Meira Novalta kertoo.

Korhosen mukaan yhteistyössä on etusijalle laitettu erityisesti isot, terminaalityyppiset toimijat kuten Hyria, sillä toiminta niiden kanssa on kustannustehokasta ja ympäristöystävällistä, kun vain yksi auto käy Meira Novalla. Toiminta ei myöskään sido liian paljoa työvoimaa, kun kerralla saadaan lähtemään isompi kuorma.

”Nyt korona-aikaan on myös tärkeää, että kontakteja vältetään mahdollisuuksien mukaan, jotta tartuntariski pysyy mahdollisimman pienenä”, Korhonen huomauttaa.

Yhteistyöstä Hyrian kanssa Meira Novalla on kokemusta jo pidemmältä aikaa, sillä toimitamme elintarvikkeita ja nonfood-tuotteita asiakassuhteen muodossa yhteensä lähes kymmeneen Hyria koulutus Oy:n ja Hyria Säätiön toimipisteeseen Hyvinkäällä ja Riihimäellä. Hyrian toimipisteet ovat mukana Sarastian yhteishankintasopimuksessa.

”Onkin ilo olla mukana tukemassa oman pitkäaikaisen asiakkaan hyväntekeväisyystoiminnan käynnistämistä”, Korhonen sanoo.


Juttu on julkaistu Nova-lehden numerossa 3/21.

 


Teksti: Laura Hujanen
Kuva: Laura Hujanen

Jaa sisältöä: