Aktiivinen trendien seuraaminen tarjoaa kiinnostavia näkökulmia ruoka-alan liiketoiminnan ja sen mahdollisuuksien tarkasteluun. Meira Nova julkaisi vastikään ensimmäisen trendikatsauksensa.
Koostamissamme ruokatrendeissä näkyvät aikamme suuret aiheet, muun muassa yhteiskunnalliset muutokset, digitalisaatio ja ympäristötietoisuuden nousu. Uudet ruokasuositukset ohjaavat suomalaisia lisäämään ruokavalioonsa vihanneksia, hedelmiä ja kalaa, ja ruoka nähdään yhä enemmän osana fyysistä ja henkistä hyvinvointia.
Samalla arjessa kaivataan yhä vaivattomampia, nopeita ja persoonallisia ruokaratkaisuja. Etätyöt ovat toimistotyöläisillä arkea, ja kotona tehdyn ruoan rinnalle halutaan löytää helppoja lounasvaihtoehtoja, joissa ruoan mausta ja terveellisyydestä ei tarvitse tinkiä. Se joka löytää avaimen hyvinvoinnin trendiin vastaavan ravitsevan kotilounasruoan tarjoamiseen, voittaa varmasti.
Vaikea taloustilanne saa monet valitsemaan aiempaa halvempaa ruokaa. Siksi etsitään vaihtoehtoja esimerkiksi naudanlihalle - vaikka vegaanius sinänsä ei olisi kuluttajan tavoitteena. Joustavan kasvissyönnin trendissä sekasyöjiä kiinnostavat erilaiset kasvisproteiineista rakennetut annokset, joihin voi yhdistää vaikkapa juustoa tai muita maitotuotteita. Tämä luo kaupallisia mahdollisuuksia erilaisille kasviproteiini-innovaatioille, ja toisaalta myös keittiöissä kustannustehokkaalle ja vastuulliselle reseptikehitykselle. Vastuullisuuden näkyminen lounaslistalla onkin tulevaisuudessa itseisarvo.
Joustavuutta elämysten rakentamiseen
Ruoasta haetaan yhä enemmän elämyksellisyyttä, kokemuksia ja joustavuutta. Tämä trendi ei ole pelkästään ravintoloiden uusia makuja ja matkoilta tuotuja ruokakulttuurivaikutteita vaan myös arkisempia, päivittäisiä itse valittuja elämyksiä. Ravintolaruoalta toivotaan joustavuutta vaikkapa niin, että ruokailija voi itse tuunata annoksen raaka-aineita tai kokoa, tai koota koko annoksen erilaisista komponenteista. Nyt on hyvä hetki pohtia, miten ravintola voisi antaa ruokailijalle mahdollisuuden rakentaa omia elämyksiään. Voisiko esimerkiksi proteiinin ja kastikkeen tai lisukkeen valita vaihtoehdoista muissakin annoksissa kuin vain salaateissa? Tai voisiko annoksen hintaan vaikuttaa valitsemalla lihapullien määrän ruokahalun mukaan?
Joustavuutta kaivataan myös ruokalistasuunnitteluun ja listakiertoon. Taloudellinen tilanne pakottaa ruokailijoiden lisäksi ketjun toimijoita miettimään rahan käyttöä. Siksi nyt olisi järkevää aktiivisesti etsiä tapoja käyttää yhä enemmän sesongin raaka-aineita. Kun löydetään avain siihen, miten ruokalistoihin saadaan joustavuutta, voidaan kauden parhaimmat raaka-aineet saada käyttöön parhaimpaan hintaan. Tähän tarvitaan avuksi teknologioita ja aktiivista työtä koko ketjulta. Yhdessä tekemällä löytyy taatusti uusia ratkaisuja, esimerkiksi sisällöltään sesongin mukaan vaihtuvia kauden kasvikset -tuotteita, joille saadaan kokonaisuus toimimaan ean-koodeista tilausjärjestelmiin ja ruokalistakiertoihin.
Sesongin mukaiset, mahdollisuuksien mukaan läheltä tulevat raaka-aineet, ruokahävikin vähentäminen ja ympäristön kannalta parhaat ruokavalinnat ovat konkreettisia tekoja ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi. Niitä kuluttajat vaativat trendiraporttimme mukaan yhä useammin. Niinpä kestävän kehityksen tekojen tekeminen ja siitä viestiminen kantavat ruoka-alan toimijaa pitkälle tulevaisuuteen.
Terhi Liukkonen
Hankintajohtaja
Meira Nova
Meira Nova trendikatsaus 2025 on luettavissa tämän linkin kautta.

