Uudistettu ravintolaketju Amarillo on tehnyt paluun lähemmäs alkuperäisiä juuriaan. Mex-texin makujen ja listalle palanneiden suosikkien on tarkoitus houkutella asiakkaita sekä viikonlopun juhlahetkissä että arjen mielitekojen tarpeessa.
Ruokailemaan saapuva asiakas toivotetaan tervetulleeksi kulhollisella lämpimiä nachoja ja reilulla annoksella salsaa. Kesällä uudistunut Amarillo-ketju on kuunnellut asiakkaittensa toiveita ja tehnyt paluun vanhaan, hyvään aikaan.
Pari vuotta sitten suositut nachot päätettiin korvata juustopalloilla. Muutos ei ollut asiakkaille mieluinen.
”Nachoja on kaivattu. Nyt Amarillo on palannut takaisin normaaliin, kuten eräs asiakkaamme asian hienosti sanoitti”, kuvailee S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan liiketoimintapäällikkö Joni Heinikoski.
Amarillo on yksi suomalaisen ravintolakulttuurin pitkäikäisimpiä brändejä. Vuonna 1988 perustettu Amarillo on S-ryhmän suurimpia ravintolaketjuja ja Rosson jälkeen toiseksi vanhin. Ravintoloita on 21 Suomessa ja yksi Tallinnassa.
”Halusimme korostaa pitkää historiaa ja nostaa perustamisvuoden 1988 esiin myös ketjun uudessa logossa”, Heinikoski kertoo.
Fajitas löytyy taas listalta
Edellisen kerran Amarillon konseptia uudistettiin lähes kymmenen vuotta sitten. Sittemmin kilpailu ravintolamarkkinassa on kiristynyt ja asiakkaiden toiveet muuttuneet. Kesällä toteutetussa uudistuksessa kuultiinkin laajasti asiakkaiden ja henkilökunnan näkemyksiä.
”Amarillot olivat vuosien mittaan kehittyneet suuntaan, joka ei ollut kaikilta osin asiakkaiden toiveiden mukainen. Nachojen lisäksi toimme takaisin tarjolle esimerkiksi fajitakset, joita asiakkaat olivat kaivanneet.”
Listalla on nyt entistä enemmän mex-tex-henkisiä ruokia, kuten fajitaksia, ribsejä, siipiä ja meksikolaistyylisiä tacoja. Myös kestosuosikit Amarillo Big Burger ja Texas Grill Steak löytyvät edelleen listalta. Uutuustuotteita tuodaan tarjolle kausimenujen kautta muutaman kerran vuodessa.
Agua frescaa ja omaa lageria
Kasvava kiinnostus alkoholittomiin juomiin on tuonut Amarilloihin raikkaat maailmalla suositut agua fresca -juomat, jotka ovat nopeasti nousseet myyntihiteiksi. Juomalistan uutuuksiin lukeutuu lisäksi ketjun oma meksikolaistyylinen lager, joka on kehitetty yhteistyössä Maku Brewingin kanssa.
Myös viinilista uudistettiin ja siihen lisättiin leikkisyyttä. Viinejä kuvaillaan nyt pilke silmäkulmassa, kuten vaikkapa näin: Rapean raikkaassa rieslingissä on samuraimiekan terävyyttä, jota Zen-mestarin pehmeä persikkaisuus tasapainottaa.
Amarillon klassikkococktailit, kuten suositut margaritat, pysyivät mukana uudistuksessa.
Rento paikka myös arki-iltoina
Ravintoloiden sisutusta on viety raikkaampaan suuntaan. Aikaisemmasta tummasta, rokkibaarimaisesta tyylistä haluttiin luopua ja tiloihin tuotiin lisää väriä. Kirkkaammat sävyt löysivät paikkansa esimerkiksi tauluissa, tapeteissa ja uusissa astioissa.
Henkilökunnan työasut vaihtuivat mustista punaisiin, ja palvelupolku tehtiin rennommaksi. Jos ruuhkaa ei ole, asiakkaat voivat valita pöytänsä itse. Kutsuvan keltaiset menut on sijoitettu pöydissä näkyvästi esille.
Tavoitteena on, että Amarillo houkuttelee asiakkaita myös arki-iltoina, ei vain viikonloppuisin.
”Haluamme, että Amarillo on helposti lähestyttävä ja rento paikka tulla syömään milloin tahansa.”
Uudistuneiden tuotteiden, houkuttelevien hintojen ja rennon uuden ilmeen uskotaan kiinnostavan myös nuorempaa asiakaskuntaa. Heinikosken mukaan suunta näyttää lupaavalta, sillä parikymppiset nuoret aikuiset ovat löytäneet Amarillon.
”Samalla on tärkeä muistaa, että muutos vie aikaa. Ei pidä hätiköidä, vaikka joku viisari ei heti värähtäisikään. Suuntamme on oikea.”
Amarillo haluaa olla paikka, johon palataan tuttujen makujen vuoksi, mutta joka samalla yllättää.
”Osa asiakkaista haluaa aina syödä saman annoksen. Siksi pidämme tietyt klassikot pysyvästi listalla. Kokeilunhaluisille tarjoamme uusia makuja kausimenujen kautta. Niistä voi syntyä tulevia klassikoita, jotka pääsevät mukaan päälistalle”, Heinikoski sanoo.
Juttu on julkaistu Novan numerossa 10/25. Nova-lehti


